Thursday, October 25, 2012

Kita Hanya Merancang Allah Menetukan Segalanya



Hari berganti hari..bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun..takdir Allah menentukan segalanya…pertemuan mereka seakan-akan dirancang untuk menamatkan segala penantian dulu..untuk menghentikan kesemua janji-janji palsu…saat sang lelaki berjalan sendirian matanya terpana pada seorang wanita yang pernah dulu bertakhta di hatinya..dan mungkinkah kasih itu akan bertaut kembali…digagahkan jua untuk bersapa..dengan si DIA..

LELAKI : Assamualaikum..awak..x sangka yer kita dapat jumpa..di tempat mula2 kita berkenalan dulu?

WANITA : Waalaikumsalam..erm..ye..

LELAKI : Awak kenapa saya dah xdapat hubungi awak? Awak marahkan saya ker?

WANITA : Taklah..Cuma saya nak cuba tenangkan fikiran jer..

LELAKI : Oh..begitu..jom kita singgah ke gerai makanan..boleh kita berbual lama sikit..

WANITA : EH…xperlah..saya ada hal nie..kalau dekat sini pun xper kita berbual yer..

LELAKI : Erm..yela…awak dah makin cantik yer sekarang…dah makin putih..dulu putih jugak tapi bolehla..(sengaja sang lelaki berjenaka untuk melihat manis senyumannya…)

WANITA : Xderla saya biasa-biasa jer..semuanya anugerah Tuhan..

LELAKI : Awak…saya dah ada kerjaya sekarang nie..dan duit saya dah cukup tau untuk kotakan janji kita dulu…dulu awak cakap laksanakan tanggungjawab saya dulukan..saya rasa semua hampir selesai tapi untuk diri saya jer belum..awak..saya dah nekad nak sunting awak..

Terdiam sang wanita tak mampu berkata apa2..saat itu berlinangan airmata hiba..wajah tunduk duka pandangan seakan gelita..permintaan dulu menusuk di jiwa..

LELAKI : Awak…kenapa awak tiba2 macam sedih jer??? Awak tak suka dengan lamaran saya ker? Awak saya dah bersedia untuk menjadi imam awak..saya dah bersedia untuk bergelar suami kepda awak? Awak….kenapa nie??

WANITA : Erm….awak…sekarang kerja apa yer? Awak tinggal di mana sekarang  ( bicara sang wanita sekadar mengubah tajuk kata)

LELAKI : Awak….kenapa tak jawab soalan saya nie? Awak dah berkahwin ker? Awak mungkir janji kita…

WANITA : X…awak..saya tak berkahwin lagi…saya setia tunggu awak…tapi………………

LELAKI : Tapi apa awak??? Tapi sayang..kehadiran kekasih lama mu…(lagu cinta tiga segi..hehehe)

WANITA : Tapi….tapi..saya akan bergelar tunangan orang…

Kata-kata bisa menusuk jiwa seorang lelaki yang berhati waja…air mata di tahan…agar segala duka dapat disimpan…

LELAKI : awak sampai hati awak….awak..saya nanti janji awak dulu..saya tunaikan permintaan awak dulu…tapi kenapa saya terima semua ini dari awak..awak…saya selalu berdoa agar satu hari nanti dapat bertemu awak..dan saya akan terus lamar awak..tapi…awak tahu permintaan saya untuk bertemu awak Tuhan tunaikan..tapi untuk lamar awak..saya xdapat laksanakan..

WANITA : Awak maafkan saya…saya terpaksa ikut kata keluarga..saya xmampu nak halang ini semua..saya xkuat awak..saya xtega untuk luka kan hati ayah dan bonda..

LELAKI : Tapi awak tega lukakan hati saya…awak dah patahkan hati saya…

WANITA : awak..masih ramai wanita di luar sana mengharap kasih dan cinta awak..awak jangan tunggu saya lagi yer..(kata-kata seakan terpaksa untuk membuang segala memori duka)

LELAKI : Awak..mudahnya..awak cakap yer..awak…saya tunggu awak..saya doa untuk kita..tapi kenapa…erm..


WANITA : awak..awak bukan jodoh saya lagi..awak tahukan saya akan jadi tunangan orang..awak..saya xmampu lagi nak halang semua ini…saya xmampu lagi nak pertahan janji kita..saya insan lemah..awak..awak..izinkan saya pergi menjauh dari awak yer..

LELAKI : kenapa awak??? Kenapa sampai macam nie…saya xdaya nak terima semua ini lagi..bertahun saya tanam impian..tapi akhirnya ia berkubur bersama hati saya yang bungkam..saya pasrah awak..saya tahu..jodoh saya bukan awak..tapi saya xboleh tipu hati dan perasaan ini..awak..sampaikan salam saya yer,,kepada bakal tunang dan suami awak..saya xkan mengharap lagi..saya hanya mampu titipkan doa bahagia untuk awak dan dia…the end…..

Harapan yang dulu cerah kini kembali punah..janji dulu dilafaz kini sudah terkubur layu dan kaku..hati sang lelaki sebak menahan hiba saat insane yang dicinta punya pilihan keluarga..biarlah dia bahagia..biarlah dia ceria..walau hati penuh derita dan sengsara..tapi sang lelaki percaya..pada janji yang maha Esa yang pasti benarnya…


0 comments:

^_^ my sweet friends ^_^

Thursday, October 25, 2012

Kita Hanya Merancang Allah Menetukan Segalanya

Posted by kisah hidup ku.. at 25.10.12


Hari berganti hari..bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun..takdir Allah menentukan segalanya…pertemuan mereka seakan-akan dirancang untuk menamatkan segala penantian dulu..untuk menghentikan kesemua janji-janji palsu…saat sang lelaki berjalan sendirian matanya terpana pada seorang wanita yang pernah dulu bertakhta di hatinya..dan mungkinkah kasih itu akan bertaut kembali…digagahkan jua untuk bersapa..dengan si DIA..

LELAKI : Assamualaikum..awak..x sangka yer kita dapat jumpa..di tempat mula2 kita berkenalan dulu?

WANITA : Waalaikumsalam..erm..ye..

LELAKI : Awak kenapa saya dah xdapat hubungi awak? Awak marahkan saya ker?

WANITA : Taklah..Cuma saya nak cuba tenangkan fikiran jer..

LELAKI : Oh..begitu..jom kita singgah ke gerai makanan..boleh kita berbual lama sikit..

WANITA : EH…xperlah..saya ada hal nie..kalau dekat sini pun xper kita berbual yer..

LELAKI : Erm..yela…awak dah makin cantik yer sekarang…dah makin putih..dulu putih jugak tapi bolehla..(sengaja sang lelaki berjenaka untuk melihat manis senyumannya…)

WANITA : Xderla saya biasa-biasa jer..semuanya anugerah Tuhan..

LELAKI : Awak…saya dah ada kerjaya sekarang nie..dan duit saya dah cukup tau untuk kotakan janji kita dulu…dulu awak cakap laksanakan tanggungjawab saya dulukan..saya rasa semua hampir selesai tapi untuk diri saya jer belum..awak..saya dah nekad nak sunting awak..

Terdiam sang wanita tak mampu berkata apa2..saat itu berlinangan airmata hiba..wajah tunduk duka pandangan seakan gelita..permintaan dulu menusuk di jiwa..

LELAKI : Awak…kenapa awak tiba2 macam sedih jer??? Awak tak suka dengan lamaran saya ker? Awak saya dah bersedia untuk menjadi imam awak..saya dah bersedia untuk bergelar suami kepda awak? Awak….kenapa nie??

WANITA : Erm….awak…sekarang kerja apa yer? Awak tinggal di mana sekarang  ( bicara sang wanita sekadar mengubah tajuk kata)

LELAKI : Awak….kenapa tak jawab soalan saya nie? Awak dah berkahwin ker? Awak mungkir janji kita…

WANITA : X…awak..saya tak berkahwin lagi…saya setia tunggu awak…tapi………………

LELAKI : Tapi apa awak??? Tapi sayang..kehadiran kekasih lama mu…(lagu cinta tiga segi..hehehe)

WANITA : Tapi….tapi..saya akan bergelar tunangan orang…

Kata-kata bisa menusuk jiwa seorang lelaki yang berhati waja…air mata di tahan…agar segala duka dapat disimpan…

LELAKI : awak sampai hati awak….awak..saya nanti janji awak dulu..saya tunaikan permintaan awak dulu…tapi kenapa saya terima semua ini dari awak..awak…saya selalu berdoa agar satu hari nanti dapat bertemu awak..dan saya akan terus lamar awak..tapi…awak tahu permintaan saya untuk bertemu awak Tuhan tunaikan..tapi untuk lamar awak..saya xdapat laksanakan..

WANITA : Awak maafkan saya…saya terpaksa ikut kata keluarga..saya xmampu nak halang ini semua..saya xkuat awak..saya xtega untuk luka kan hati ayah dan bonda..

LELAKI : Tapi awak tega lukakan hati saya…awak dah patahkan hati saya…

WANITA : awak..masih ramai wanita di luar sana mengharap kasih dan cinta awak..awak jangan tunggu saya lagi yer..(kata-kata seakan terpaksa untuk membuang segala memori duka)

LELAKI : Awak..mudahnya..awak cakap yer..awak…saya tunggu awak..saya doa untuk kita..tapi kenapa…erm..


WANITA : awak..awak bukan jodoh saya lagi..awak tahukan saya akan jadi tunangan orang..awak..saya xmampu lagi nak halang semua ini…saya xmampu lagi nak pertahan janji kita..saya insan lemah..awak..awak..izinkan saya pergi menjauh dari awak yer..

LELAKI : kenapa awak??? Kenapa sampai macam nie…saya xdaya nak terima semua ini lagi..bertahun saya tanam impian..tapi akhirnya ia berkubur bersama hati saya yang bungkam..saya pasrah awak..saya tahu..jodoh saya bukan awak..tapi saya xboleh tipu hati dan perasaan ini..awak..sampaikan salam saya yer,,kepada bakal tunang dan suami awak..saya xkan mengharap lagi..saya hanya mampu titipkan doa bahagia untuk awak dan dia…the end…..

Harapan yang dulu cerah kini kembali punah..janji dulu dilafaz kini sudah terkubur layu dan kaku..hati sang lelaki sebak menahan hiba saat insane yang dicinta punya pilihan keluarga..biarlah dia bahagia..biarlah dia ceria..walau hati penuh derita dan sengsara..tapi sang lelaki percaya..pada janji yang maha Esa yang pasti benarnya…


0 comments on "Kita Hanya Merancang Allah Menetukan Segalanya "

Open Cbox